Haláleset hazai anyakönyvezése
Magyar állampolgár külföldön történt halálesetének hazai (magyarországi) anyakönyvezése iránti kérelmet elsősorban az egyenes ági hozzátartozó, de a gyakorlatban bárki kezdeményezheti, aki rendelkezik az eljárás megindításához szükséges iratokkal. Ehhez előzetes időpontfoglalás szükséges, melyet megtehet az Időpontfoglaló rendszeren keresztül.
Amennyiben a külföldön történt halálesetet megelőzően az elhunyt személy külföldön történt születése és/vagy házasságkötése még nem került Magyarországon anyakönyvezésre, úgy az összes eljárást - minden szükséges dokumentum rendelkezésre állása esetén - egyszerre kell kezdeményezni.
Szükséges dokumentumok: minden iratot eredetiben kérünk bemutatni!
- elhunyt magyar állampolgárságot igazoló okmánya (útlevél/személyi igazolvány),
- elhunyt születési anyakönyvi kivonatának másolata,
- elhunyt családi állapotát igazoló okirat,
- [Adatlap külföldön történt haláleset hazai anyakönyvezéséhez].
- külföldi, halotti anyakönyvi kivonat hiteles magyar nyelvű fordítással ellátva.
A lengyel nyelvű okiratot a Varsói Nagykövetség konzulátusa díjmentesen fordítja.
Nem kell fordítás az angol, német, vagy francia nyelven kiadott, elektronikai eszközzel megszemélyesített (nem kézzel írott) anyakönyvi kivonatok esetében.
Az anyakönyvi kivonatban szerepelniük kell azoknak az adatoknak, amik a Magyarországon rendszeresített anyakönyvi kivonatokban is szerepelnek. (Az esetleges hiányzó adatokat egyéb közokirattal kell igazolni.)
- érvénytelenítés céljából át kell adni az elhunyt személyigazolványát, lakcímkártyáját, útlevelét és vezetői engedélyét.
A haláleset hazai anyakönyvezése díjmentes eljárás.
Halottszállítási engedély
Holttest külföldről Magyarországra való szállításához be kell szerezni a magyar külképviselet hatósági engedélyét, valamint a fogadó ország közegészségügyi hatóságának szállítási engedélyét, továbbá a befogadó temető, illetve temetkezési hely nyilatkozatát. Az eljárás a külképviseleten kérelemre indul.
Az engedélyhez az alábbi dokumentumok szükségesek:
- kérelem, amely tartalmazza a szállítandó halott nevét, utolsó lakhelyét, - amennyiben ez a külföldi okiratokból kitűnik - a halált okozó betegség megnevezését, a halál napját, azoknak a helységeknek a megnevezését, ahonnan és ahová a szállítás történik, a szállító jármű (a szállítás módjának) megjelölését, gépjárművel történő szállítás esetén annak rendszámát és a szállítmány kísérőjének megnevezését,
- a magyar halottvizsgálati bizonyítványnak (karta zgonu, karta statystyczna do karty zgonu) vagy a halotti anyakönyvi kivonatnak megfelelő lengyel okiratot, valamint
- ha a holttest szállítása Magyarországra történik, a temető befogadó nyilatkozatát.
A halottszállítási engedély kiállításának díjáról tájékozódjon az Eljárási díjak menüpont alatt.
Amennyiben valamennyi fenti dokumentum benyújtásra került, a halottszállítási engedélyt haladéktalanul kiállítjuk.
**Hamvak szállításához külön engedélyre nincs szükség, ugyanakkor annak szállítását javasolt a légitársasággal előzetesen egyeztetni. A konzulátus kérelemre segítséget nyújt az elhunyt eltemetésére kötelezett személy és a halottszállítást végző szervezet közötti kapcsolatfelvételéhez, a halottszállítással kapcsolatos ügyintézés és a vonatkozó költségek azonban az elhunyt eltemetésére kötelezett személyt terhelik.